Lianka en Hannie over het opstarten van hun bedrijf en de startup programma’s van DOK41

In 2015 zijn Lianka Vermeulen en Hannie Aalbrechtse gestart met het schrijven van een ondernemersplan. Op 1 maart 2016 hebben zij hun bedrijf ‘To Assist, Grenzeloze Dienstverlening’ ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Zij hebben elkaar ontmoet en intensief samengewerkt bij de Rabobank. In juni 2017 hebben ze meegedaan met de Bootcamp van DOK41 en hebben zich later ook ingeschreven voor het Kickstart programma van DOK41.

Wat doet To Assist, Grenzeloze Dienstverlening precies?

Lianka en Hannie werken als team onder de naam To Assist, Grenzeloze Dienstverlening als virtuele assistenten. Ben jij ondernemer en heb je eigenlijk geen tijd, of onvoldoende kennis om bijvoorbeeld je administratie te doen of je social media kanalen bij te houden? Dan ben je bij To Assist aan het juiste adres. “Je kunt ons al voor een paar uur inhuren. We zijn heel flexibel en dat is het grote voordeel voor de ondernemers. Virtuele assistenten neem je niet vast in dienst. We hebben allebei onze specialiteiten en op die manier vullen we elkaar heel mooi aan.”

Hoe kom je aan klanten in het begin?

“We wisten dat er op 1 maart 2016 niet ineens een hoop klanten om ons heen zouden staan, dat kan natuurlijk niet. We zijn zelf mensen gaan benaderen. Door de onbekendheid komen mensen niet op ons af. We hebben ons aangesloten bij netwerkorganisaties en zijn aan onze zichtbaarheid en vindbaarheid gaan werken.”

Ook het beroep van een virtuele assistent is volgens Hannie en Lianka nog niet zo bekend in Nederland en al helemaal niet in Zeeland, dat heeft vaak uitleg gevergd. “Het is toch een drempel om iemand in te schakelen van goh wil jij mijn nieuwsbrieven maken of website bijhouden. Nieuwe klanten vinden het vaak ook prettig om eenmalig face to face contact te hebben. Vanaf dat moment, als de klik en het vertrouwen er is, dan loop het contact via WhatsApp, Facebook, e-mail, noem maar op.”

Onderdeel worden van het bedrijf

Lianka en Hannie vinden het belangrijk om een beetje onderdeel te worden van het bedrijf, waar ze voor werken. ‘”Als je alleen je opdracht uitvoert en geen gevoel bij het bedrijf hebt, denk ik dat je de plank misslaat. Op het moment dat je een gevoel hebt bij het bedrijf kun je je opdracht veel beter uitvoeren. We willen graag meedenken, sparren, adviseren en ideeën inbrengen om het bedrijf te laten groeien.”

Ondernemersprogramma’s

Lianka heeft meegedaan aan de Bootcamp en het Kickstart programma van DOK41. “De Bootcamp was een behoorlijk heftig dagje van 08.00 tot 20.00 uur. Het was leuk, want daar ontmoet je ook andere ondernemers en je leert van elkaar. Na de Bootcamp kregen we de uitnodiging om mee te doen met het Kickstart programma. Daar hebben we over nagedacht en zijn we in september mee begonnen.”

Het Kickstart programma duurt 3 maanden waarbij je elke donderdag een programmasessie volgt, waarbij je alle stappen van innovatief ondernemerschap doorloopt. Lianka is alleen gestart, na de tweede week is ook Hannie aangehaakt. “Het was heel prettig dat we met zijn tweeën waren, want het was een intensief programma wat veel tijd van je vraagt naast al je andere werkzaamheden. We hebben alles even de revue laten passeren en waar mogelijk hebben we verbeteringen doorgevoerd. Door met elkaar te brainstormen hebben we een juiste omschrijving van onze waarde propositie gecreëerd. We hebben klanten geïnterviewd en hebben onze aannames kunnen valideren. Mede op basis van het validatieproces hebben we dienstenpakketten met abonnementen en tickets toegevoegd aan onze diensten. Het was echt even goed om de focus te leggen op ons bedrijf. We hebben het nog steviger weg kunnen zetten om door te groeien. Dat is heel waardevol voor ons geweest. Het heeft zeker energie gegeven om To Assist, Grenzeloze Dienstverlening te laten groeien.”

Meer weten over de virtuele assistenten Lianka en Hannie, het team van To Assist, Grenzeloze Dienstverlening? Kijk dan eens op de website